/* BURADAN */ /* BURAYA */

Sayfalar

08 Ocak 2017

32 bit ile 64 bit arasındaki fark nedir ?


Günümüzde windows kullanan birçok kişi 32 ile 64 bit arasında nasıl bir fark olduğunu ya da bu terimlerin ne işe yaradığı bilmezler. Peki sizce hangi işletim sistemini satın almalısınız? 32 bit işletim sistemimi daha iyi yoksa 64 bit işletim sistemimi daha iyidir.
Bu yazımızı okuduktan sonra bu konuda bir fikriniz oluşacaktır. Windows 32 bit işletim sistemlerini windows xp ve öncesine kadar satışını devam ettirdi. Xp işletim sisteminde sonra 64 bit işletim sistemine geçmeye 14 yıl aradan sonra karar verdi.

32 bitlik bir işletim sistemi işlemci tarafından kolay kaynaklardan yararlanacak şekilde üretilmiştir.  64 bitlik işletim sistemleri de aslında aynı mantıkta çalışmaktadır. Tam da bu noktada aslında tartışılası gereken konu 32 yada 64 bit değil işlemcilerdir. Bit kelimesinin anlamı bilgisayardaki en küçük veri parçasına denir.
 Bir işlemci bazı mantıksal devreler içermektedir. CPU aslında bilgisayarın beyni olarak nitelendirilebilir. Bilgisayarın kayıt defterinde saklanabilen bir verinin boyutu 2^32 dir diyebiliriz. Bu değerler fiziksel bellekte bulunan bellek konumlarının adresini eşlemek için kullanılmaktadır. 32 bitlik bir işlemci 1 bayt 8 bit e eşit olduğu için bir işlemci 4 bayt veri işleyebilir. Bu nedenle işlenecek verilen boyutu 4 bayttan büyükse işlemcinin kalan veriyi işlemek için başka bir döngüye ihtiyacı vardır.

Bu durumda 64 bitlik işlemci 8 bayt 'tan az ise tüm veriler tek bir gidişle işlenebilir. Veriler 8 bayt 'tan fazla olsa bile 64 bit işlemci diğerinden daha az bir sürede işlemi tamamlayacaktır. İşte 64 ve 32 bit arasındaki fark bu şekilde ifade edilmektedir. Sizde yeni bir bilgisayar yada işletim sistemi satın alacaksanız bu bilgilerden yararlanabilir yada 11820 teknoloji destek hattını arayarak 7 gün 24 saat destek yada bilgi alabilirsiniz.

32 Bit ve 64 Bit Arasındaki Farklar
32 bit ve 64 bit terimleri bir bilgisayarın işlemcisinin (CPU) bilgileri işleme şekilleriyle ilgilidir. Windows’un 32 bit ve 64 bit sürümleri sırasıyla 32 bit ve 64 bit işlemciye sahip bilgisayarlar için tasarlanmıştır.

Windows’un 64 bit sürümü 32 bit sürümüne nazaran daha fazla bellek kullanımına sebep olur. Bu da performansı olumsuz yönde etkiler. O yüzden bilgisayarınızın performansına göre 32 bit veya 64 bit işletim sistemi seçmenizde fayda var. Mesela sahip olduğunuz RAM 4GB ve altıysa 32 bit sistem kullanmalısınız. Eğer üstüyse 64 bit kullanmanızda bir sakınca yoktur ki bu sisteminizin performansını da olumlu yönde etkiler.

Peki sisteminizin 32 bit mi yoksa 64 bit mi olduğunu nerden anlarsınız? Bunu anlamanın iki basit yolu var. Biri Denetim Masası » Sistem yolunu kullanmak. İkincisi ise Başlat » R tuş kombinasyonlarını kullanmak.

Teknik açıdan 32 bit ve 64 bit farkını anlatmak gerekirse durum şöyle özetlenebilir;

32 bit sistemi sadece 4GB RAM’e kadar kullanabilirsiniz. 4GB üstü RAM için 64 bit sistem kullanılmalıdır.
64 bit işletim sisteminde tüm işaretçiler 8 bayt yerine 4 bayt alır. 64 bit sistemde bu da 30% performans artışına yakın bir değere karşılık gelir.
4GB RAM’e sahip olsanız bile birçok 32 bit işletim sistemi, çalışan yazılımların sadece 2GB’a kadar kullanmalarına izin verir. Kalan 2GB işletim sistemi ise uygulamalar ve sürücülerle data paylaşımı için rezerve edilir.
32 bit 64 bit farkını kullanıcı açısından değerlendirmek gerekirse;

Uygulama hızı 64 bit de 32 bit’e göre daha hızlıdır. Uygulamanın da 64 bit desteğinin olması gerekir, pek çok kullanıcı bu hız farkına varamayabilir. Fakat bu fark sistemi rahatlatmaya yeter.
Video, fotoğraf gibi büyük boyutlu dosyalarla işlem yapıyorsanız iyi bir RAM’e ihtiyacınız olacağından 32 bit yerine 64 bit sistem seçmelisiniz.
Bazı donanımlar 64 bit sürücüsüne sahip değildir. Anakartın ve işlemcinin 64 bit olması yeterli olmayabilir ilave donanımlar için 64 bit sürücüsü var mı diye kontrol edilmelidir. Bunu zaten 64 bit bir işletim sistemi CD/DVD’si taktığınızda anlayabilirsiniz. Desteklemiyorsa uyarı verecektir.
Yazıyı bitirmeden önce küçük bir not düşmek gerekirse bazı makalelerde 32 bit, x86 olarak da anılabilir. 64 bit işletim sistemlerindeki Program Files klasörünün yanında Program Dosyaları (x86) adında farklı bir klasörün bulunmasının nedeni de budur. Bu klasörün içinde 64 bit işletim sisteminde bulunan 32 bit destekli yazılımlar bulunur.

1 yorum:

  1. Program Files(x86) ve Program Files Arasındaki Fark Nedir?
    Bilgisayarlar daha öncesinde 32 bit yazılımlar ile çalışmaktaydı. Bütün Windows’lar ise bunun üzerine kurulu olarak çalışıyordu. Daha sora 64 bit bilgisayarların piyasaya sürülmesi sonrasında cihazların içerisinde kullanıcılar iki farklı program files klasörü görmeye başladılar. Program Files(X86) Nereden Geldi? Windowslar program çalıştırma esnasında .dll isimli bir dosya kullanır. Bütün programın bu…
    https://www.windowshatalari.com/program-filesx86-ve-program-files-arasindaki-fark-nedir/

    YanıtlaSil